Slíbená gamifikace života

Protože sliby se mají plnit furt, a ne jenom když se to hodí, tak dělám jak jsem slíbil, a ukážu vám pár způsobů, jak vnést život do… no, života.

Budu předpokládat, že každý z vás zná základní pojmy z RPG. Všechny ty levely (= úrovně, budu pravděpodobně hbitě zaměňovat), expy (= zkušenosti), HP (= životy), party (= družiny), guildy (= gildy, druhé nevypadá tak krkolomně) a podobné. Jestli ne, tak se mě neptejte, ale utfg. Nejvíc se proberu HabitRPG, protože ho používám nejdýl, znám nejvíc a tak vůbec. Dál se zmíním o různých podobných – jedné webové a jedné androidí. Tak.

HabitRPG Splash ScreenPři prvním přístupu na http://habitrpg.com vás oslní tato obrazovka, která vlastně krásně popisuje, co ona mnou stále omílaná stránka vlastně dělá. Pro neanglofonní: „Program budování zvyků, který váš život bere jako RPG (tedy hru na hrdiny). Při úspěších dosahujete vyšších úrovní, při neúspěších přicházíte o životy a krom toho sbíráte zlaté, které utrácíte za zbraně a zbroj.“ Takže jde hlavně o budování zvyků, návyků, což má hra i v názvu. Samotná herní obrazovka potom vypadá takto:

Hlavní obrazovka HabitRPG

Vezmu to zleva. První jsou návyky. Já, protože se chci motivovat pozitivně (a protože žádné nehezké návyky snad nemám, bo jsem úžasný) tam mám jenom samá +, ale eventuelně jde i – . Typickým příkladem jenom + je třeba mé psaní. Typickým příkladem jenom – je třeba kouření, nadávání. A +/- může být klidně i nadávání – plus za kreativní, nevulgární nadávky a minus za trapné vulgarismy. Nebo chůze po schodech – plus za schody, minus za výtah (to je tuším vzorový příklad +/- zvyku). Plus dává zkušenosti a penízky, minus ubírá životy,jak se dalo čekat. U každého z návyků se dá nastavit jeho obtížnost (normální/těžší/drsná (normal/medium/high)), která upravuje koeficient, s jakým se násobí ztráta životů, nebo naopak zisk expů a goldů (1x/1.5x/2x). Ten jde nastavit i u denních zvyků a to-do.

Druhý sloupec zabírají denně opakované návyky, tedy „Dailies“. Pokud je splníte, je to jako + u opakovatelných návyků, pokud je nesplníte, tak se vám na konci dne strhnou životy. Navíc dosahujete streaku, tj. čím víc dní v řadě návyk uskutečníte, tím větší dostanete odměnu. Tento sloupec se hodí na typické věci, jako „čištění zubů“, „studená sprcha“ a vůbec všecky modroživotní návyky.

Předposlední sloupec, který moc nevyužívám, jsou to-do. Tedy seznam věcí, které je třeba udělat jednorázově. Za ty se vám nic nestrhává, můžete pouze dostat odměnu. U mě jde krásně vidět, jak se neplněné daily zbarví do červena. Barví se i návyky – čím víc mínus, tím víc červené, čím víc plus, tím víc přes zelenou do modré.

A poslední sloupec? K čemu by vám byly penízky bez odměn, že. Předdefinované jsou části výbavy, které jsou ve spodní části – zbraň, zbroj a podobně. Každá další úroveň je dražší, ale dává větší bonusy – menší ztráta životů, více expů/zlatých ze splněných návyků, a podobně. V horní části máte ručně definované odměny – já jsem nejdříve sbíral zlaté, abych věděl, jak rychle mi to jde, a pak adekvátně k vynaloženému času sestavil svůj systém odměn. Pokud ale budete mít návyky v levém sloupci jednodušeji splnitelné, pak není problém nastavit ceny více. Do odměn je nejlepší dát věci, které chcete omezit, ale ne úplně vyškrtnout – více si je pak užijete a vskutku je omezíte. Samozřejmě můžete podvádět a HabitRPG systém obcházet, ale to je na každého svědomí.

Co jsem zapomněl, a co jsem zapomenout neměl, je systém petů. Za veškeré splněné věci vám může spadnout buďto vejce nějakého zvířete, nebo lektvar na líhnutí, který má prozměnu roztodivné barvy (a nejen ty – třeba skeleton je taky „barva“). Podle toho, jak je zkombinujete, se vám vylíhne zvířátko. To si pak můžete vzít k sobě a zobrazí se vám u vašeho avatara.

Hra pamatuje i na sociální stránku, protože ve více se to líp táhne. Můžete se tedy stát členem party, tedy družiny – ale jen jedné. Její členové se pak zobrazují vedle vašich statusových čar. Anebo se můžete přidat do několika (neznám přesné číslo, sry) gild, cechů, jak chcete. Obojí má nějaký chat, můžete si navzájem prohlížet profily (avatar, pet a vyplněné informace – web a pár dalších) a psát si třeba motivační hlášky.

Jsem to chtěl pojmout vtipně a místo toho tady melu a popisuju. Tak jinak: co se mi líbí je celé pojetí – něco podobného jsem se snažil kdysi hodit na papír, než jsem náhodou zakopl o tuhle srandu. Líbí se mi grafické zpracování, avatary a peti v pixel-artu a hlavně to, že je na každém, jak čestně se bude sebou navržených linek držet. Stabilita se taky znatelně zlepšila, i když mám pocit,že daily se neodečítají bez přístupu na stránku (nějak dlouho jsem neumřel, dost na to zapomínám). Jedna věc mi oproti starším verzím chybí – když jste neměli dost penízků, daly se věci doplácet životy, v poměru 1:1. Když se to vezme kolem a kolem, kdo by nechtěl být dobrodruh, zabíjet vlastní zlozvyky a vyšlechtit si skeleton pandu?

HabitRPG má dokonce androidí appku přímo od tvůrců, hledejte u vašeho oblíbeného dodavatele aplikací.

Abych nemlel jenom o HabitRPG, sám používám ještě dvě další. První je lift.do. Tato stránka je zaměřená hlavně na denní návyky, s tím, že vám počítá streaky, každý návyk má svou vlastní zeď, na kterou vy jeho splněním přispívate minimálně „Zelda po tolik-a-tolikáte splnil tenhle návyk.“, můžete ale přidat libovolnou zprávu. Služba tedy sází hlavně na sociální stránku věci, můžete hledat lidi s podobnými návyky a zájmy.

Druhou je androidí appka Raise The Bar. Ta pro změnu dělá něco podobného jako HabitRPG, s tím rozdílem, že si vybíráte mezi opakovaným a jednorázovým úkolem a ty se dále dělí na časový a počtem definovaný (tedy – buď zapnete časovač, nebo mačkáte zběsile „+“). Za plnění dostáváte levly – čím větší level,tím více času/plusek je třeba k dosažení dalšího. A tak pořád dokola, donekonečna. Nebo do zresetování čítače.

Se to vyvinulo jinak, než jsem čekal. Jestli jsem nudil, tak už se nikdy nevracejte. Jestli vám některá ze zmíněných služeb změní život, dejte mi vědět. Jestli neumíte anglicky, tak si ani jednu neužijete. Kromě HabitRPG, které jsem vám z větší části přeložil. Je skoro půlnoc, píšu přes půlhodinu vkuse a jdu spát. Blemc. Snad jsem nikde nenechal žádné překlepy. Jestli jo, tak mě na ně taktně upozorněte, nebo se mi vysmějte do očí. Tak.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.